Fietsen, en met name toerfietsen, krijgt de laatste jaren steeds meer de aandacht in de media! De berichten zijn qua veiligheid, ongevallen en rechtszaken zelden positief. De toerfietser wordt door het publiek steeds meer gezien als een agressieve wegpiraat. Met name als deze in een groep rijden. Het is veel drukker op de weg en fietspad geworden dan jaren geleden dus dat vraagt om een andere kijk op toerfietsen en veiligheid.
Wat is veiligheid?
Veiligheid is het bewust nemen van aanvaardbare risico’s. Totale veiligheid bestaat niet! Risico’s zijn verbonden met alle aspecten uit het leven, dus ook met het bedrijven van de toerfietssport. Het risico is aanvaardbaar als men zich houdt aan de normen en gedragsregels van TCW. Zo wordt het gevaar tot een minimum beperkt voor zowel jezelf, je mede renners en als voor de anderen weggebruikers.
De laatste jaren zijn vele verenigingen en zo ook TC-Waalwijk overgegaan tot het aanstellen van “wegkapiteins”. Die worden geacht te handelen naar de door NTFU opgestelde richtlijnen.
Een wegkapitein begeleidt de groep renners en zorgt dat de fietsers allemaal veilig en met plezier hun toerritten kunnen maken. De wegkapitein maakt afspraken voor onderweg en wijst mensen vooraf op hun eigen verantwoording in het verkeer. Afspraken over onder andere de snelheid waarmee gereden wordt, de route, handgebaren en het gedrag op de weg. Afspraken die zorgen voor duidelijkheid! Iedereen die meerijdt, weet waar hij/zij aan toe is en alleen dat geeft al meer veiligheid.
Wegkapitein M/V
Het is veel drukker op de weg en fietspad geworden en dat vraagt om een andere kijk op toerfietsen en veiligheid. Een wegkapitein kan daaraan een belangrijk aandeel leveren, hij/zij
- begeleidt de groep en zorgt dat fietsers allemaal veilig en met plezier hun toerritten kunnen maken
- maakt afspraken voor onderweg en wijst mensen vooraf op hun eigen verantwoording in het verkeer
- maakt afspraken over de snelheid waarmee gereden wordt, de route, handgebaren, gedrag op de weg, etc.
- maakt aspraken die zorgen voor duidelijkheid, iedereen die meerijdt weet waar hij aan toe is en alleen dat geeft al meer veiligheid
- heeft, in zijn rol, oog voor de fietser(s) onderweg, ziet bijvoorbeeld dat vermoeidheid een rol gaat spelen en past daar de snelheid en organisatie op aan
- heeft oog voor de situatie onderweg, drukke winkelstraten, spelende kinderen, snel naderende auto’s, andere fietsers
- geeft leiding en zorgt ervoor dat de groep veilig met zo’n situatie omgaat
- draagt op verschillende manieren bij aan een gezellig en veilig toerfietsklimaat
- bestudeert vooraf de route, zodat hij in grote lijnen weet hoe de route loopt
Richtlijnen voor wegkapiteins
De wegkapitein zorgt voor een gestructureerd en veilig verloop van de rit door de groepsverdeling, route en tijdsplanning vooraf duidelijk te bepalen.
- Verdeling in groepen
- Voordat de rit begint, wordt een duidelijke groepsverdeling gemaakt
- De maximale groepsgrootte is afhankelijk van het aantal deelnemers, maar bedraagt nooit meer dan 20 personen
- Leiding en route
- Er wordt vooraf bepaald wie de rol van wegkapitein op zich neemt
- De wegkapitein is altijd op de hoogte van de geplande route. Het gebruik van een GPS heeft hierbij de voorkeur
- Tijdsplanning
- Voor vertrek wordt aangegeven hoe laat de groep verwacht terug te zijn
- Houd rekening met mogelijke vertragingen door pechgevallen en plan een ruime marge in.
Wacht met vertrekken totdat bovenstaande duidelijk is besproken!
Gedragsnormen in een groep
Iedere deelnemer aan een toertocht of training is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de onderstaande regels en de gedragsnormen. Het bestuur zal leden, die zich herhaalde malen niet aan de gestelde regels houden, ter verantwoording roepen en daar waar nodig passende maatregelen nemen.
Onderstaand volgt een opsomming van regels en normen die bij TC-Waalwijk van kracht zijn en waar ieder lid zich aan dient te conformeren. Leden van het Bestuur, wegkapiteins en de Toercommissie zullen hier bij alle TC-Waalwijk ritten op toe zien.
- De ritten zijn alleen voor (potentiële) clubleden
- Het dragen van onze clubkleding en helm tijdens clubritten (ook in de winter) is verplicht, handschoenen aanbevolen
- Iedereen moet iemand aanspreken die zich niet aan de gedragsregels houden
- We gaan zoveel mogelijk in 3 snelheidsgroepen rijden, te weten:
- A-groep gem. 30+ km/u
- B-groep gem. 28-30 km/u
- C-groep gem. 26-28 km/u
De maximum snelheid mag niet hoger zijn dan 40 km/uur
- We zullen de verschillende snelheidsgroepen bij voorkeur niet samenvoegen
- De wegkapiteins bepalen voor vertrek hoeveel en welke groepen met welke wegkapiteins zullen rijden
- Op dinsdag- en donderdagavond is een gezamenlijke aanloopperiode van de A- en B-groep alvorens de groepen gesplitst gaan worden
- We vertrekken niet eerder dan dat alle groepen verdeeld zijn en klaar staan
- De groepsgrootte is afhankelijk van de ritafstand; bij voorkeur niet meer dan 14 doch maximaal 20 personen, de wegkapitein bepaalt hierin
- Bij een geringe opkomst wordt er in goed onderling overleg een groepsindeling gevormd met een daarbij passende snelheid afgesproken, de wegkapitein bepaalt hierin
- De groep(en) rijden formatie, twee-aan-twee
- De ‘wegkapitein’ begint achteraan, bewaakt de groepsgrootte, ziet toe op de groep, rijdt met GPS en met de juiste versie van de route.
- Onze toerkalender/GPS is leidend
- Let op de snelheid en begin rustig
- Bij een lekke band wacht de hele groep en blijft bij elkaar
- Iedereen houdt zich aan de afgesproken snelheid
- Waarschuw elkaar luid en duidelijk bij obstakels en/of gevaarlijke punten: we zijn verantwoordelijk voor elkaars veiligheid
- Neem de verkeersregels in acht
- In de bebouwde kom, snelheid omlaag
- Na de bocht voorin rustig aanzetten
- Is er een grondige reden voor omkijken leg dan 1 hand op de schouder van degene naast jou, nadat je die hebt gewaarschuwd
- In groepsverband is het verboden met losse handen te rijden
- Houdt altijd rekening met andere weggebruikers
- Overig verkeer waarschuwen, gebruik je fietsbel
- Zorg dat je voldoende getraind bent, kies de juiste snelheidsgroep en laat niemand achter
- Als er een ongeval is, zoek naar de oorzaak maak foto’s (bewijs gemeente/NTFU)
- In elke groep rijdt iedereen op kop (maximaal 5 km)
Individuele gedragsnormen
Naast het volgen van gedragsnormen binnen de groep, is het ook belangrijk dat je als individu verantwoordelijkheid neemt. Maak bewuste keuzes en houd je aan de afgesproken regels voor een veilige en respectvolle rit.
- Zorg voor goed onderhouden materiaal
- Kies de juiste snelheidsgroep, vermoeidheid vermindert de alertheid
- Zorg voor een goede basisconditie
- Niet plotseling remmen, liever de berm in sturen als dat mogelijk is
- Geen grote waaiers vormen bij zijwind, vraag om minder snelheid
- Houd goed rechts op smalle wegen en zeker bij onoverzichtelijk bochten
- Geef tijdig door als je de groep vroegtijdig wilt gaan verlaten
- Heb je een slechte dag: kies dan een andere snelheidsgroep
- Oversteken van kruispunten: wacht tot de hele groep over gestoken is, voor dat er weer wordt aangezet
- Houdt bij stilstand rechts, ook in geval van “lek” rijden
- Blijf op je plaats in de groep
- Voorste rijders: rustig snelheid weer opbouwen, ook na een bocht
- Zorg dat je voor vertrek op tijd aanwezig bent bij Sportpark de Slagen
- Elk lid dient de aanwijzingen van de wegkapitein op te volgen, hier is geen discussie over mogelijk
Signalen bij fietsen in groepsverband
Het rijden in een groep vereist duidelijke communicatie en heldere signalen. Lees onderstaande richtlijnen goed door, zodat je weet welke signalen je wanneer moet gebruiken voor een veilige en soepele rit.
- STOPPEN: Voorrijder steekt linkerarm omhoog en roept “STOP”, groep geeft “stop” door naar achter
- WEG VRIJ: Voorrijder wuift met opgestoken linkerarm naar voren en roept “VRIJ”, groep geeft “vrij” door naar achter
- RECHTDOOR: Voorrijder roept “RECHTDOOR”, groep geeft “rechtdoor” naar achter
- AFSLAAN: Voorrijder steekt arm naar links of rechts en roept “LINKS” of “RECHTS”, groep geeft “links” of “rechts” door naar achter
- INHALEN: Voorrijder roept “VOOR”, groep geeft “voor” door naar achter
- TEGENLIGGER: Voorrijder roept “TEGEN”, groep geeft “tegen” naar achter
- OBSTAKEL: Voorrijder benoemd obstakel bijv, “PAALTJE”, groep geeft “paaltje” door naar achter
- ACHTER ELKAAR: Daar waar nodig bepaald voorrijder dan wel achter rijder en roept “RITSEN”, groep geeft “ritsen” door naar voor dan wel achter en een ieder geeft elkaar de ruimte om te ritsen
- INGEHAALD WORDEN: Achter rijder roept “ACHTER”, groep geeft “achter” door naar voren
- PROBLEMEN: Betrokkene roept “LEK”, de groep geeft dit door aan de rest en zoekt een veilige plaats om te wisselen
- LET OP: Onoverzichtelijke situatie, hond, richel, drempel, gat etc., probeer kort en duidelijk ‘aan te geven‘ wat het betreft
- FIETSPAD: Let op; maak vanaf nu gebruik van het fietspad
- DOORDRAAIEN: Doorschuiven aan de kop, de rechter voorrijder laat zich zakken tot achter in de groep en de linker voorrijder gaat naar rechts
- LEK: Rustig uitrijden naar een veilige plek (bij lekke band of pech)
- WACHTEN: Voorin niet zo snel optrekken en/of hard rijden
- SLINGER: Scherpe kronkel in fietspad
Kop- en staartrijders waarschuwen altijd voor naderend gevaar. Signalen doorgeven in het peloton.
De belangrijkste waarschuwingstekens
- Linkerhand of rechterhand omhoog (voorste man) = Vaart minderen
- Bij links of rechts afslaan arm extra hoog uitsteken
- Met de hand laag naast je zwaaien = Let op! obstakel aan die kant
- Geef waarschuwingen direct en duidelijk door naar achter of voor
Verkeersregels
Ook fietsers dienen zich te houden aan de Wegenverkeerswet en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Degene die voorop rijden geven duidelijk aan dat zij een verkeersregel gaan opvolgen (bijv. stoppen voor rood licht). Niemand passeert degenen die voorop rijden en iedereen volgt hun aanwijzingen. Daar waar bijvoorbeeld gekozen wordt voor het fietspad, volgt iedereen dan ook het fietspad.
Een ieder blijft zelf verantwoordelijk voor zijn/haar gedragingen op de weg!
Met in achtneming van bovenstaande wensen de wegkapiteins, het bestuur en Toercommissie alle leden van TC-Waalwijk veel veilige en plezierige fietskilometers toe.